Astma verminderen met voeding, supplementen en leefstijl


Veel mensen vragen zich af of astmaklachten met voeding, supplementen en leefstijl kunnen worden verminderd. In de medische literatuur is hier veel over te vinden. In dit artikel tref je een overzicht van het op dit moment beschikbare bewijs.

Wat is astma?
Bij astma is het slijmvlies aan de binnenkant van de buisjes in de longen ontstoken. Hierdoor zwellen deze op en wordt er meer slijm geproduceerd, met als gevolg dat er minder ruimte is om vrij te ademen. In eerste instantie geeft astma vooral benauwdheid, waarbij er een kenmerkend piepend geluid wordt gemaakt bij het ademen. Doordat er veel slijm ontstaat wordt er vaak gehoest, vooral in de nacht. Het ademen kost meer moeite dan normaal, waardoor vermoeidheid kan optreden. Lichamelijke activiteit, zoals sport, wordt over het algemeen minder lang volgehouden. De algehele fitheid kan hierdoor afnemen.

Hoe vaak komt astma voor?
Astma komt vaker voor bij kinderen dan bij volwassenen en ook vaker bij jongens dan bij meisjes (1). Bij volwassenen is dit gek genoeg weer precies andersom. Wereldwijd komt astma bij zo’n 4% van de mensen voor, maar in de meeste westerse landen is dat op dit moment ruim 8% (2). Meestal ontstaat astma tijdens de jeugd, maar in sommige gevallen kan het ook op volwassen leeftijd beginnen. Er zijn zelfs voorbeelden bekend van mensen waarbij astma pas na het 50e levensjaar ontstond.

Wat is de oorzaak?
Astma is een allergische reactie op een externe prikkel. In de meeste gevallen zit deze prikkel in de lucht van de omgeving. Het kan hierbij gaan om pollen van bomen en gras, tabaksrook, huidschilfers van huisdieren, huisstofmijt of schimmels. Bij astma kan het immuunsysteem overgevoelig zijn geraakt. Een theorie is dat we in het westen te hygiënisch leven, waardoor het immuunsysteem weinig meer gewend is en te snel in actie komt (3). Kinderen die op een boerderij zijn opgegroeid hebben later in hun leven minder kans op het krijgen van astma (4). Het blijkt dat mensen die via een keizersnede op de wereld zijn gekomen een grotere kans hebben om allergieën en astma te ontwikkelen (5). Bij de keizersnede is sprake van een zogenoemde steriele geboorte, oftewel een geboorte zonder dat er bacteriën bij komen kijken om de basis van de darmflora aan te leggen. Zelfs mensen die in de buurt wonen van een boerderij, blijken een lagere kans te hebben op het krijgen van astma (6, 7). Het slikken van antibiotica in de kinderjaren wordt wel weer geassocieerd met een grotere kans op het krijgen van deze aandoening (8). Het hebben van overgewicht is een risicofactor voor het krijgen van astma, wat te verklaren is doordat vetcellen ontstekingen in het lichaam kunnen aanjagen (9).

Wat kun je doen met voeding?
Aangezien astma in nauw verband staat met het immuunsysteem, oxidatieve stress en ontstekingen in het lichaam, ligt de focus vooral op het kalmeren van het immuunsysteem en verminderen van ontstekingen (10, 11):

  • Eet veel onbewerkte groente en fruit: het eten van veel groente en fruit in het algemeen kan voorkomen dat astma tot ontwikkeling komt, omdat dat ervoor zorgt dat er minder ontstekingsbevorderende cytokines vrijkomen in je lichaam (12, 13). Ook als er al sprake is van astmatische klachten kan het volgens meerdere studies helpen om meer groente en fruit te eten (14).
  • Eet meer van deze voedingsmiddelen: ‘An apple a day keeps the doctor away’ blijkt voor astmapatiënten waar: meerdere studies melden dat de catechines in appeltjes kunnen zorgen voor een afname van astma (15). Het dagelijks drinken van tomatensap kan de luchtwegen doen ontspannen en kan ondersteunend werken (16). Volgens onderzoek kan voedsel dat rijk is aan kalium, en dan bananen in het bijzonder, een piepende ademhaling bij kinderen verminderen (17).
  • Eet minder van deze voedingsmiddelen: laat alcohol en bewerkt vlees in de winkel liggen (18). Een dieet dat rijk is aan bewerkt voedsel en junkfood kan astma aanjagen (19). Volgens onderzoekers komt dit doordat geraffineerd voedsel rijk is aan ontstekingsbevorderende ingrediënten zoals omega 6-vetzuren en natrium (20, 21).
  • Eet meer vette vis: Voldoende lange-keten omega 3-vetzuren in de vorm van EPA en DHA blijken belangrijk om astma en ontstekingen in het lichaam te verminderen (22).
  • Eet vezelrijk voor een gezonde darmflora: een factor die vaak wordt vergeten is de rol van de microbiota: het eten van voldoende vezels kan de darmflora harmoniseren en het immuunsysteem kalmeren, met minder astmatische klachten als gevolg (23).
  • Eet meer kruiden: gember werkt net als een bèta-agonist (astmamedicijn) ontspannend op de spieren van de luchtwegen, waardoor de luchtwegen zich weer verwijden, wat het ademhalen weer makkelijker maakt (24). Ook kurkuma kan ontstekingen verminderen, waardoor astmatische klachten in sommige gevallen verminderen (25, 26, 27).
  • Drink een paar keer rauw melk: hoewel het Voedingscentrum het afraadt, kan het volgens onderzoekers helpen om een aantal keer rauwe melk te drinken (28). Bacteriën en eiwitten zouden het immuunsysteem trainen waardoor de kans op een astma-aanval verkleind kan worden.

Sluit een allergie uit
Sommige mensen kunnen last krijgen van astma door rode wijn, wat volgens onderzoekers niet komt door het toegevoegde sulfiet (29). Toch komt een allergie voor sulfiet vrij veel voor bij mensen met astma, waardoor zij dit additief maar beter kunnen vermijden (30). Sulfiet zit vooral in rode wijn, gedroogd fruit en garnalen. De E-nummers E220 t/m E228 op het etiket van levensmiddelen geven aan dat er sulfiet aan is toegevoegd. Sulfiet komt ook voor in natuurlijke voedingsmiddelen zoals uien, knoflook en kolen, waardoor sommigen dit beter kunnen laten staan (31). Een ander allergeen dat wordt gelinkt aan het verergeren van astmatische klachten zijn salicylaten (32). Deze stof kunnen we onder meer vinden in gedroogd fruit zoals rozijnen, groente zoals asperges, uien en paddenstoelen, kruiden zoals curry, tijm en rozemarijn, en verder nog specifiek in tomatenpuree, thee en wijn (33, 34, 35). Granen, vlees, vis en zuivel bevatten zo goed als geen salicylaten. De pijnstiller aspirine heeft als actieve stof acetylsalicylzuur, wat een salicylaatverbinding is, waardoor sommige mensen hierdoor ademhalingsproblemen kunnen krijgen (36, 37). Voor deze mensen is het extra belangrijk om te letten op de in voeding aanwezige salicylaten.

Dieet tijdens zwangerschap en beginjaren blijken extreem belangrijk
De kwaliteit van het dieet tijdens de zwangerschap blijkt van invloed op het ontstaan van astma bij het kind; vooral voldoende antioxidanten zoals vitamine E en zink blijken belangrijke schakels (38). Na de geboorte is het krijgen van natuurlijke moedermelk via borstvoeding een risicoverlagende factor op het krijgen van astma (39). Vervolgens is een gezond dieet na deze periode ook van invloed op het krijgen van astma bij kinderen (40).

Wat kun je doen met supplementen?
Het gebruik van alleen supplementen zal de astma niet doen verdwijnen, maar volgens onderzoek kunnen supplementen wel degelijk ondersteunend werken:

  • Vitamine D: het opheffen van een tekort aan vitamine D wordt door wetenschappers veel genoemd als zinvol (41, 42, 43). Er zijn onderzoekers die aangeven dat vitamine D vooral in combinatie met vitamine A effectief is bij astma (44). Over het algemeen zal er niet snel een tekort aan vitamine A spelen, wel aan vitamine D (45).
  • Magnesium: ook het aanvullen van magnesium lijkt effectief (46, 47, 48, 49). Volgens sommige onderzoekers is het zelfs slim om magnesium te inhaleren (50).
  • Pycnogenol: ook het slikken van 100mg Pycnogenol is volgens onderzoekers effectief bij allergische astma (51, 52).
  • L-Carnitine: een studie meldde dat L-Carnitine, dat vooral in vlees en dierlijke producten voorkomt, een milde vorm van astma bij kinderen kan verminderen (53).
  • Foliumzuur: een tekort aan foliumzuur komt bij astmapatiënten vaker voor, waardoor suppletie met folaat het proberen waard kan zijn (54).
  • Selenium: het mineraal selenium kan interessant zijn in de strijd tegen astma (55). Uit een studie blijkt dat astmapatiënten met een hogere seleniumstatus in het bloed over een betere longfunctie beschikken (56). Een andere studie meldde dat het suppleren van selenium kan leiden tot minder gebruik van ontstekingsremmers in de vorm van corticosteroïden (57).
  • Ayurvedische kruiden: met het Ayurvedische kruidenextract Coleus forskohlii wordt volgens vele studies goede resultaten geboekt (58, 59). Ook Boswellia serrata lijkt zeer veelbelovend (60).

Uitkomsten grootschalig onderzoek
Eind 2020 zijn de uitkomsten van een grootschalig onderzoek naar de relatie tussen voeding en astma bekend gemaakt (61). Het onderzoek is zeer positief over behandelmethodes met kruiden zoals saffraan, zwarte komijn, een boswellia-extract en een extract van de vrucht van Aegle marmelos. Omega 3-vetzuren zouden alleen effectief zijn bij een dosering van 20-300 mg EPA/DHA per dag. Meer bleek niet effectiever. Groenlipmossel kan volgens de onderzoekers ook een allergische immuunreactie verminderen. De effectiviteit van vitamine D valt volgens de onderzoekers weer tegen.

Drietrapsraket
Het opvolgen van de bovenstaande adviezen kan effectief zijn, maar ze blijken nog krachtiger te werken wanneer ze met beweging worden gecombineerd. Wetenschappers melden in meerdere studies dat de voedingsadviezen beter werken wanneer deze worden gecombineerd met regelmatige fysieke inspanning (62). Goed eten en de juiste supplementen slikken zal in combinatie met bankhangen veel minder effectief zijn. Ook het regelmatig uitvoeren van ademhalingsoefeningen kunnen verlichtend werken bij astma (63). Combineer dus voeding, beweging en ademhalingsoefeningen tot een drietrapsraket en de kans is groot dat je een verbetering zal opmerken!

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:





Source link

Previous Post

Prostaatgezondheid en supplementen: dit zijn de feiten

Next Post

7 gezonde gewoontes voor een lang en vitaal leven